Telefoongesprek na winnen voetbalwedstrijd

Euforie was er alom. Natuurlijk was tegen Loosdrecht reeds geconstateerd dat er progressie zat in het elftal. De schreeuwers eruit in de plaats hiervan harde werkers met talent. Bloemenkwartier was in de loop van de seizoenen altijd een tegenstander waarvan met overtuigende cijfers werd verloren.

Trouwens van welk elftal werd in de afgelopen jaren niet verloren. Zonder overdrijving kan worden gesteld dat ons team overeind bleef door bijzondere kameraadschap. En dat in een tijd waarin het woord ‘kameraadschap’ nog steeds enigszins communistisch en vooral behoorlijk ouderwets klinkt. Ik ben blij en opgetogen.

Ik bel naar huis. ‘Met mij’ zeg ik, ‘wij hebben met 10 –1 gewonnen’. ‘Heb jij gescoord?’. ‘Nee, want ik was de scheidsrechter’. ‘Hebben jullie daardoor gewonnen?. ,Nee, natuurlijk niet want ik ben correct in mijn beslissingen’. ‘Daar merk ik anders in onze relatie niets van’. ‘Wat is dat nu weer?’. ‘Waren er ook toeschouwers?’. ‘Ja, wel tien, voornamelijk van de tegenpartij’. ‘Was zij er ook?’. ‘Nee, natuurlijk niet wie bedoel je trouwens en waar gaat dit over’. Nou je weet wel’. ‘Ik weet xxxxxxx  niks,  ik bel naar huis met positief nieuws en dreig te worden afgeserveerd met allerlei rioolgossip’. ’Helemaal niet, ik heb voldoende reden om deze vragen te stellen’.

‘Wacht even ik was vandaag gewoon amateur scheidsrechter in een amateur voetbalwedstrijd en dat is een spelletje waarbij 22 mensen een bal achterna rennen en trachten deze in een net te dumpen en volledigheidshalve kan ik melden dat in ons team sex voor de wedstrijd verboden is, ook met eventuele vriendinnen, en dat na de wedstrijd niemand er zin in heeft, ook al komen zij fris onder de douche vandaan’.

Deze laatste opmerkingen brengen geen vrede. Ik constateer dat de verbinding reeds verbroken is. Kunnen we de zondag overslaan en gewoon maandag direct naar werk gaan? Dat wordt volgende week weer een gesprek met de psycholoog, schoonmoeder en of andere ervaringsdeskundigen. Maar we hebben vandaag toch voortreffelijk gespeeld en met 10 – 1 gewonnen? Met glansrollen van eenvoudige amateurs en niet te vergeten de amateurscheids die hoopte op de juiste momenten de juiste beslissingen te nemen. Bob besluit alsnog over te gaan tot een biertje.

Bovenstaande telefonische dialoog is volledig fictief en heeft op generlei wijze betrekking op relaties van levende dan wel uit het aardse bestaan ontheven, dan wel heilig verklaarde personen, aangetrouwd en of bekenden van voetbalclub bestuur en personeel. Elke gelijkenis met onszelf in dit kader is volkomen uit de lucht gegrepen.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

