Supermarkt, schoonmaakbedrijf en Europees inkoopterreur

Wat eten wij vanavond vraagt dochter want echtgenote heeft dinerafspraak elders. Oké, wat denk je van ‘junk food’. Nee paps, geen goed antwoord. Ik ga wel naar de supermarkt. Wat wil jij? Doe maar ‘Indisch’. Dochter bereidt voor haar vriend en zichzelf biologisch opgekweekte biefstukken, met kant en klare aardappels en groentemix. De biefstukken moeten nog een keer terug in de pan. Voor mij is meegenomen AH Nasi speciaal, een gevulde nasi vers bereid in de wok met kip, kipsaté en gehaktballetje (4 min, 1 pers.).

Wat een smakeloze narigheid. Ik vermoed dat dit product, dat volgens de papierwikkel uit de verse Oosterse keuken komt, in Bangla Desh nog wel uit de trog zal worden gehaald en dat de gelukkige snel moet eten anders het alsnog kwijt is aan een andere Bourgondier. In Indonesië zal zelfs de meest eenvoudige rijstveld werker zijn neus ophalen voor dit onappetijtelijk stuk plastik met inhoud.

Supermarkten bezoek ik vooral voor de zuivel en het hondevoer. Nou ja dat klinkt wel erg denigrerend, laat ik er dan aan toevoegen dat het winkelconcept van grote klasse is. Wel heeft de supermarkt wereld het smaak- en kwaliteits besef van de gemiddelde Nederlander ruim naar beneden kunnen bijstellen.

Wat zijn de overeenkomsten tussen supermarkten en grote schoonmaakbedrijven? Overal vestigingen en landelijk aktief. Groot aanbod van hetzelfde, soms povere kwaliteit.

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en pareltjes in dienstverlening en kwaliteit. Dat is meestal te herleiden tot de locale bedrijfsleider die in staat is op kwaliteit te letten en door zijn betrokkenheid en inzicht een leuke club medewerkers aan zich weet te binden.

Daar streven de directies van de grote schoonmaakbedrijven ook naar doch het valt op dat de top van deze bedrijven meer bezig is met de groei quota. De enige schoonmakers die zij ooit in het echt te zien krijgen acteren in de privé woning of wordt de hand gedrukt tijdens de uitreiking van Global Awards.

Het regionale- en locale schoonmaakbedrijf vergelijken met winkels, zoals de warme bakker en de ambachtelijke slager? Een onderwerp om nog eens nader uit te werken. Waarbij het wel noodzakelijk is nostalgie geen weging toe te laten. Een warme bakker is tegenwoordig ook niet meer dan een afbakker.

Hoe gaan wij in de toekomst voorkomen dat het inkoopsysteem, geformuleerd als ‘Europees inschrijven slecht schoonmaken’ bepaalt welk schoonmaakbedrijf bij u gaat schoonmaken in plaats van u als opdrachtgever?

Wellicht eerst wantrouwig worden indien de al dan niet opgedrongen adviseur alleen maar geheugen heeft van de inkoopregels en geen verstand van de organisatie en mogelijkheden van een schoonmaakbedrijf.

Vooral ook wantrouwig zijn indien het voorgeschotelde bestek in omvang en in aantal gespecificeerde boete clausules vooral dient om de factuur van de adviseur te rechtvaardigen.

Hoe zwaarder het bestek en hoe gedetailleerder de werkprogramma’s des te minder het wordt begrepen, laat staan uitgevoerd.

Als uw organisatie een nieuwe medewerker in dienst neemt is sprake van een sollicitatie, één of twee gesprekken met personeelszaken en de toekomstige chef, mogelijk een assessment en willicht ook nog een test. Anderszijds verschaft uw organisatie toegang aan honderden schoonmakers van wie u, behoudens enkele gegevens op een bedrijfspasje, niets afweet. Dat is op z’n minst vreemd. Homeland Security zou hier vragen bij stellen.

Is een andere manier van inschrijven mogelijk? Wellicht op deze manier: U laat inschrijven voor het managementdeel (te behalen maximaal aantal punten: 10), het logistieke deel (te behalen maximaal aantal punten: 15), inclusief een sollicitatie procedure voor het directe locatie management (te behalen maximaal aantal punten: 50), alsmede kosten schoonmaker per uur (te behalen maximaal aantal punten: 5). De overige maximaal te behalen punten voor innovatie, creativiteit ten behoeve van de opdrachtgever, milieu aspecten, enz. Gunning op basis van deze inschrijving, volledig Europees!

Waarom maximaal 5 punten bij kosten schoonmaker per uur? Dat is vanwege het feit dat iedereen de loonkosten kan weten, het is tenslotte niet anders dan het brutoloon van een schoonmaker vermenigvuldigd met de factor 1,4. Onnodig dus om een inschrijver te belonen met punten voor iets dat algemeen bekend en verbindend is voor elk schoonmaakbedrijf.

Met die sollicitatie procedure voor de directe leiding van het schoonmaakbedrijf kan door u een inschatting gemaakt worden hoe uw gebouwen zullen worden schoongehouden, in welke sfeer, met welke professionaliteit en vooral met welk mensenbeleid aan de hen toegewezen schoonmakers. Idealistisch? Wellicht, maar ook het proberen waard. Ook het proberen waard is een bonus regeling die jaarlijks bij constante kwaliteit via het schoonmaakbedrijf moet worden uitgekeerd aan de schoonmakers.

Onderdeel van de inschrijving is uiteraard ook de calculatie. Die trekken wij uit elkaar. Nadenken of éénmaal per week goed schoonmaken meer hout snijdt dan om de dag schijnbare schoonmaak. Elk periodiek werk apart en u laat het schoonmaakbedrijf wel weten of dit wel of niet moet worden uitgevoerd.

Het is aan u opdrachtgevers! Gaat u genoegen nemen met een geslaagde Europese inschrijving diensten voor schoonmaakonderhoud, waarbij in de praktijk opdrachtgever, gebruiker en schoonmaker niet gelukkig zijn? Blijft u genoegen nemen met een netje sinaasappels dat klaarblijkelijk iets te lang in de koelcel heeft gelegen of in de verdrukking is geraakt en waarvan bij thuiskomst enkele vruchten reeds ‘pus’ aan de buitenkant vertonen?

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: