Tijdregistratie eenvoudige oplossing voor vieze vakantiehuisjes?

Artikel in Schoonmaakjournaal naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond: ‘Niels van den Berg: “CleanJack eenvoudige oplossing voor vieze vakantiehuisjes”. Deze claim veronderstelt dat lezers van schoonmaak vakbladen dom zijn.

CleanJack

Eigenaar Niels van den Berg: “Met ons systeem checken schoonmakers via RFID chips digitaal in en uit. Schoonmaakbedrijven én opdrachtgevers hebben op die manier altijd inzicht in waar medewerkers aan het werk zijn. En hoe lang. Het creëert een transparante samenwerking waardoor wederzijds vertrouwen groeit.” Ook zijn bedrijven volgens hem minder tijd kwijt aan het verlonen en factureren, en gebeurt dit nauwkeuriger.

Praktijk 

Dat laatste zal kloppen, bovendien aldus een schoonmaak directeur die met plezier gebruik maakt van het systeem ‘ik betaal alleen de gewerkte minuten’. Dus te laat komen is voor eigen rekening.

Blij

Onwaarschijnlijk lijkt het dat de betreffende schoonmakers blij zijn met de filosofie achter deze ICT zoals verder in het artikel wordt beweerd. Zowel de opmerking van de CleanJack eigenaar als die van de schoonmaakdirecteur tonen aan dat geheel voorbij wordt gegaan aan de vaak vanzelfsprekende service dienstverlening die bij vele medewerkers in de schoonmaak van toepassing is.

Tijdregistratie

Een tijdregistratie van bestede tijd in een ruimte behoeft inderdaad geen bezwaar te zijn, tenzij het bedoeld is om de schoonmaker te controleren en bovendien gekoppeld is aan de salaris administratie. Gaat dit systeem probleem krijgen met de nieuwe wetgeving op de privacy? Andere systemen zetten de schoonmaak medewerker juist centraal en appelleren aan de professionaliteit en uiteraard vanwege de mogelijkheid dat de schoonmaker, die elke dag in de ruimte komt, allerlei gegevens en eventuele verstoringen kan doorgeven. Dat geregistreerde tijd ook bewijs van levering voor de klant is evident. De winst moet echter zitten in data over de stand van zaken in de betreffende ruimtes (vakantiehuisjes enzovoort).

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Van den Berg besluit: “Na de schoonmaakstakingen in 2010 ontwikkelden vakbonden, werkgevers en opdrachtgevers de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Blijkbaar lukt het partijen nog onvoldoende om hier in de praktijk invulling aan te geven. Tijd- en aanwezigheidsregistratie helpt hierbij.”

Ik vermoed niet dat de Commissie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een tijdregistratie gekoppeld aan salarisadministratie inclusief potentiële problemen met de wet op de privacy in de voorwaarden voor verantwoordelijk gedrag zal opnemen.

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: